Mindfulness day

2019.10.24

Ma esős napra ébredtünk és csak délután 2-re kellett menni, ezért nyugalmas, kényelmes délelőtt alakítottam, megalapoztam a mai nap fonalát a mindfulnesst és a wellbeinget.

Előre is elnézést, ez a bejegyzés hosszú lesz, de annyi hasznos dolgot szeretnék megosztani veletek!

Ez a nap volt számomra eddig a legjobb, érzem, hogy van hatása annak, hogy foglalkozom egy ideje ezzel a témával, sikerem is volt, mert tetszettek a csoporttársaimnak a gondolataim, ötleteim. Jó érzés megosztani másokkal, ami bennünk van, ha igazán értő figyelemre lelünk társainkban.

A fenti kép jól szemlélteti, miért fontosak a mindfulness gyakorlatok, sajnos már a gyerekek is ilyenek.

A felnőtteknél igaz az állítás, hogy a boldogságot magunkban kell megtalálnunk, de a gyerekeknél még fontosabb a külső megerősítés. Rengeteg olyan dolog van, amit gyakrabban kellene mondanunk őszintén, pl.: Köszönöm; Elnézést; Sajnálom; Igazad van; Meg tudod csinálni; Kérlek; Minden rendben lesz; Bármi szépet; "Itt egy ....(bármilyen étel), neked hoztam, mert a barátom vagy"; Megbocsátok; Nem tudom; Köszönni olyan embernek, akinek korábban nem, vagy nem szoktam; Nem mindig az én kedvenc csapatom a legjobb; Semmit - sokszor ez a legjobb; "Nem értek veled egyet, de kedvellek téged aki egy emberi lény, ezért úgy bánok veled"; " Az élet nehéz, de te is az vagy. Néha mindannyiunkat emlékeztetni kell, hogy folytassuk."

 https://www.youtube.com/watch?v=m5yCOSHeYn4


Mi a mindfulness?

Tudatos jelenlét-ként fordítjuk magyarra, alapvetően arra a folyamatra utal, amikor figyelmünket szándékosan és ítélkezésmentesen a jelen pillanat tapasztalatai felé fordítjuk, s a pillanatnyilag észlelhető belső és külső érzéseket tudatosítjuk, ahelyett, hogy a régi, berögzült szokásokat és rövidtávon kényelmes dolgokat engedjük előtérbe.

A jelenléteddel, a létezéseddel tanítasz. Csak akkor tudod tanítani, átadni a mindfulnesst (vagy bármit), ha te is úgy élsz. Saját magaddal kell kezdened a változást! Ne legyen kifogás! Megéri néhány dolgot feladni, elengedni, hogy saját jól-létünkkel foglalkozzunk, hosszú távon ez lesz a legjobb hatással a gyerekek életére.

Mindfulness attitűdök: bizalom, türelem, nyitottság, pozitív szemlélet, a csendben maradás képessége, a hallgatás képessége, nem kritikus, barátságban van önmagával, képes elengedni dolgokat, rugalmas, elfogadja és értékeli, hogy a dolgok jönnek és mennek, stb.

A mindfulness nem: relaxáció, varázslat, csodaszer, vallási gyakorlat, új készség, a bajok tagadása, bonyolult, időigényes.

Miért van szükségük a gyerekeknek a mindfulnessre? Mit ad a mindfulness?

  • jobb érzelmi szabályozás
  • fokozott önértékelés
  • csökkentett aggodalom
  • szociális készségek fejlesztése
  • jobb hangulat
  • koncentráció fejlesztése
  • jobb testkép
  • jobb döntéshozatal
  • fokozott empátiakészség
  • öntudat
  • technikák az elme nyugtatására és az összpontosításra
  • figyelmes kommunikáció
  • éberség
  • kevesebb stressz, szorongás, depresszió
  • növekszik a boldogság, az optimizmus és a jól-lét szintje

Miért van szükségük a tanároknak a mindfulnessre? Mit ad a tanároknak? Milyen a mindful tanár?

  • javítja a figyelmet és a tudatosságot
  • jobb a megfigyelési képessége
  • javítja a diákok igényeihez való alkalmazkodóképességet
  • növeli az ellenállóképességet
  • elősegíti az érzelmi egyensúlyt
  • csökkenti a kiégést és a stresszt
  • támogatja az általános jól-létet
  • javítja az osztálytermi irányítás képességét
  • hatékonyabbá teszi (az osztályteremben)
  • javítja a kapcsolatokat
  • és ide tartozik minden, amit a gyerekeknél írtam

Hogyan csináld?

Fontos, hogy elfogadd, ez nem könnyű és nem gyors folyamat, időbe és erőfeszítésbe kerül. Gyakorolnod kell a mindfulnesst és a létezéseddel tanítani. Ha a tanár átalakul, megváltozik a tanterem légköre. Cél az általános légkör és az interakciók minőségének megváltoztatása, hogy ez jobban elősegítse a tanár és a diák egészségét.

7 dolog, amit a tudatosan éber emberek másként csinálnak:Kíváncsian közelít a mindennapi dolgokhoz - és megéli azokat.

  1. Kíváncsian közelít a mindennapi dolgokhoz - és megéli azokat.
  2. Megbocsátja a hibáit - kicsit és nagyot is
  3. Hálát ad a jó pillanatokért - és kegyelmet a rossz pillanatoknak
  4. Gyakorolja az együttérzést és kapcsolatban van a természettel
  5. Békét köt a tökéletlenséggel - belül és kívül
  6. Felkarolja a sebezhetőséget azáltal, hogy bízik másokban és önmagában
  7. Elfogadja és értékeli, hogy a dolgok jönnek és mennek

Néhány rövid tantermi mindfulness gyakorlat, amit mi is kipróbáltunk:

És továbbiakat láthatsz a képeken. Pl fontos lenne egy "nyugisarok" a tanteremben, folyosón vagy bárhol az iskolában, lehetőleg kicsi, egyszemélyes hely, pozitív képekkel, idézetekkel, gyakorlatokkal, hangulatmérővel.

Folytatva a mai bejegyzést, mint élménybeszámolót. A második órán Learning Café volt, amit azt jelenti, hogy asztal-témák voltak 15-20 percünk volt az aktuális feladatot/kérdést megbeszélni, ötletelni.

Az utolsó órán elkészítettük a saját wellbeing plan-ünket. Este pedig együtt mentünk vacsorázni, itt adódott lehetőség az oktatás helyzetéről beszélgetni. Sokat beszélgettem a finnekkel, megtudtam, hogy nagyon megbecsült és értékelt a tanári pálya, önszántukból vállalhatnak túlórát és szoktak is heti 1-2-t, mert rengeteg plusz pénzt kapnak érte. A fiatal tanítónőnek 24 lenne, de vállalt még egyet. Nagyon meghökkentette őket a mi órakeretünk, a 26-32 óra rendszer, na meg persze a fizetés, az én minimálbérem, el sem akarták hinni. Ott fordítva van, a bolti eladó igyekszik diplomát szerezni, mert az sokkal értékesebb. Náluk is vidéken, illetve a szegényebb területeken kevés vagy nincs segítő személyzet az iskolákban. Ahonnan 3 hölgy együtt jött, 30 tanár van és 30 segítő, pszichológus, ápoló, fejlesztő tanár, stb, de ez különlegesen jó, nem általános és itt is sokan több iskolát is ellátnak a segítők közül. Tehát Finnországban sem minden fenékig tejföl, de megbecsültnek érzik magukat és ez nagyon fontos szerintem.


Záró gondolat mára:

Ha örökké a következő pillanat miatt hajszolod magad, mi történik azzal, amiben vagy?

© 2019 Maklári I. István Általános Iskola
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el