"A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit."  

Előkészületek


Nyelvi felkészítés

Zajlanak a nyelvi felkészítések. Annak ellenére, hogy minden kiutazó jár külön nyelvórákra, az angol szakos kolléga is rendszeresen segíti őket a házi felkészítő foglalkozásokon. A mobilitásokon résztvevők így egymással is jobban megismerkednek.  És jó a hangulat. :)  Most éppen a főzésről volt szó. Köszönjük, Petra. :) 


Módszertani kurzus

Igazából ez nem is kurzus, hanem beszélgetés, tapasztalatcsere. Azokat a dolgokat beszéljük meg, amiket csinálnuk az iskolában. Tisztázzzuk a fogalmakat, megnézzük, melyik módszernek milyen előnyei, esetleg hátrányai vannak. Ami egy kicsit kevésbé volt izgalmas:  átolvastuk a pedagógiai programunkat, a helyi tantervet. A négy résztvevőből három Microsoft tanár, de mindannyian más területen dolgoztunk: innovatív iskola igazgatója, expert, gyakornok. Így egymásnak is tudtunk újdonságokat, új programokat, lehetőségeket mutatni. Zsuzsának, a felsős munkaközösség vezetőjének köszönjük a jól összeszedett óráit, azt, hogy most már mi is jobban rálátunk a használt módszerekre, és arra, mit is csinálunk jól (vagy kevésbé jól) az iskolában. 


A diákok mérésének eredménye

48 diák töltötte ki a kérdőívet, ebben elsősorban a közösségre, a közös munkára kérdeztünk rá. 

A következő eredményeket kaptuk: 

A csoportmunkával kapcsolatban kiderült, hogy - tízes skálán - 7,83-ra értékelték olyan szempontból, hogy mennyire szeretik, ha egy órán csoportban dolgoznak. Kettő diák egyest adott erre, 15-en 10-est.  Hogy a tanórákon mennyi csoportmunka van, 5,6-re értékelték a diákok (!!!). Felsoroltattuk velük azt is, hogy milyen órákon dolgoznak csoportban. 

Amikor úgy tettük fel a kérdést, hogy a tesztet kitöltő mennyire tud együtt dolgozni a többiekkel, akkor nagyon jó eredményt kaptunk: 8,04.

A többi kérdés az osztályközösségre vonatkozott. Milyen az összetartás, egymás támogatása az osztályban? A diákok úgy ítélték meg, hogy ez közepes (6,89). 

 Érdekes, hogy az osztályközösséget ennek ellenére erősebbnek érzik: 7,39. 

A klikkesedést több mint 50%-ban találták jellemzőnek (5,75). Az osztályok közötti kapcsolatot pedig jobbnak látták, mint az osztályokon belülit (7,87). 

Nagy öröm viszont, hogy a Mennyire érzed magad boldognak az iskolában? kérdésre adott válaszokból az derült ki, hogy több mint 80%-os a boldogságindexük. :) 

Hosszasan sorolták az utolsó kérdésnél, hogy mitől lennének még boldogabbak az iskolában. 

Vastaggal emeltem ki a közösségre vonatkozó meglátásokat. 

Több közös program, Mindenki elfogadna mindenkit! És a tanárok se tennének megkülönböztetést. Ha csak jó osztályok lennének, mindig jó kedv lesz. Hogy ha minden osztály nagyon összetartana. Ha több kinti program lenne, a tanárok kedvesebbek lennének, kevesebb dolgozat. Ha nem lenne annyi doga+több szabadidő. Minden nap lenne lyukasóra, és mászókák. HA mindenki összetart, és nem közösítik ki egymást. És a szünetek is tovább tartsanak. Több játék lenne az udvaron, több szünet lenne, naponta 2 tesióra lenne, legalább is a mi osztályunk örülne a legjobban neki:). Ha sokkal több tesióra lenne, és ha nem lenne verekedés, és nem lenne kiközösítés. Játékok a tanórákon, kevés házi, kevés dolgozat. Nem lenne tanítás. Több füves terület és több szünet. Egyediség. Ha kedvesebbek és megértőbbek lennének az osztálytársak. HA mindenki mindenkivel barátkozna, és ha az iskolának lenne egy egyedi ötlete. Ha könnyebbek lennének a feladatok. Legyen összetartóbb az osztály. Kevesebb tanóra lenne. Kevesebb tanulás. Többször kellene az osztályoknak együtt lenni, közös programokat kéne szervezni. Egy büfé és játékok az udvarra. HA nem lenne ennyi tanulás. Később kezdődjön az iskola reggel! Kedves tanárok, kulturált termek, kevesebb tanulás, az órán tanuljunk, ne otthon, és 9-kor kelljen bejönni. Ha később kezdődne, ha lenne klíma, mert a meleg napokon nagyon meleg van. Ha később kezdődne, ha lenne klíma, és ha lenne egy xbox/ps az aulában. A gonoszkodókat eltávolítani. Lehetne több zöld program. Több programot szerintem. Szerintem attól, ha lenne több program, amiben az osztályoknak keveredni kellene, mert ez összébb hozná a diákokat. Én személy szerint jól érzem magam itt az iskolában, úgyhogy nincs különösebben olyan dolog, amit hozzá lehet tenni. Kell az osztályba légkondi. Légkondi. Legyen benne légkondi, meg valami lehetőség más sportokra pl. úszás, jóga; elfogadás, és szeretet. Több olyan programnak kellene lennie szerintem, ahol az osztályoknak keverednie kell, mert ezzel jó kapcsolatok alakulhatnak ki. Én annak örülnék, ha visszahoznák a tanárok az Év osztályát. Egy ilyen kis játszóhely kialakítása nagyon jó lenne, mondjuk az iskola mögött! 


Kulturális felkészítés

Földrajz történelem szakos kollégánk már második éve segít nekünk felkészülni, bemutatja, hogy mi vár ránk, milyen az adott ország, ahova készülünk. Most Máltáról, Olaszországról, Ciprusról és Spanyolországról volt szó. A két sziget földrajzi és kulturális adottságai nagyon eltérőek. Az angol befolyás viszont mindkét helyen érvényesült, ez máig látszik. Ami izgalmas Ciprusnál: a sziget két nagy kultúrát is egyesít, törökök és görögög lakják a szigetet. Elszomorító a megosztottság, és a pont napjainkban játszódó események - az EU elítéli az illegális török próbafúrásokat. 

Máltán mindenki élt, aki élhetett.  Arabok, johanniták, rómaiak, gótok, vandálok, normannok. Ennek megfelelően kevert a kultúra. 1552-ben Máltát is el karták foglalni a törökök, ugyanúgy, mint Egert. Mindkét helyen vesztettek. 

Olaszország nemcsak pizza és tészta. A történelme, a városai lenyűgözőek. Minden város mintha egy másik ország lenne - más épületekkel, hagyományokkal.  Spanyolország egykor a világ egyik ura volt. Ma már belső problémákkal kell megküzdenie (Katalónia elszakadási kísérletei). 

Nagyon izgalmas, hasznos információkat tudtunk meg. Köszi, Kata. :) 


Előzetes felkészítések értékelése - kérdőív

Szinte minden területen a maximális pontot (5) adták a kiutazásra készülő kollégák. A következő területeken születtek alacsonyabb pontszámok:

Mennyire felelt meg az előzetes elvárásoknak a felkészítés? - Erre a kérdésre 75%-ban 5-ös volt a válasz, 25% adott négyest. Ugyanez volt az arány a "Sok hasznos információval gazdagodott a tudásom." és a "Szívesen vettem részt a felkészítő kurzusokon. "állításoknál is. 

A "Felkészültem a mobilitásra." állításnál pont fordított az arány: 75% érzi négyes szinten felkészültnek magát, 25% 5-öst adott erre. 

A legalacsonyabb értéket az kapta, hogy a kurzusok megszervezése könnyen zajlott. 


Kiutazók előzetes önértékelése  

A kiutazóknak egy rövid értékelő tesztet kellett kitölteniük, amellyel önmaguk nyelvi és kulturális felkészültségét mérték fel. Tízpontos skálán értékeltek.

Ebből kiderült: nyelvi felkészültségüket általában 6,5-re értékelték (tavaly 4-es volt), az idegen nyelven való kommunikáció képességét 6,25-re (egy éve 4-re), a hallott szöveg értését 6.75-re (tavaly 4-es), a célország kultúrájából való felkészültséget 9-re (tavaly 5,3-ra), a célország történelmének ismeretét 8,75-re (tavaly 5-re). 

Mind a nyelvi eredmények, mind a kulturális-történelmi témakör eredményei azt mutatják, hogy idén sikeresebb volt a felkészítés. A nyelvi eredmények mögött azért az egész éves angoltanulás is ott van. 

A "Kellő számú új oktatásimódszert ismerek" témánál 7-es átlag jött ki. Jobb nem is lehetne, hiszen az vállalkozik külföldi képzésekre is, aki mindenképpen valami újat szeretne kapni szakmai szempontból is, nem fogja azt állítani magáról, hogy minden módszert ismer. 

Nagyon rossz eredmény született a csoportkohéziós módszerek ismerete témánál. 5-ös lett az átlag, vagyis 50%. 

5,5-es lett az eredmény a "Van rá elegendő alkalmam, hogy hasonló munkakörben dolgozó kollégákkal véleményt tudjak cserélni." állításnál. 

Pszichológiai része is volt a felmérésnek. Néztük azt, hogy a kiutazás előtt mennyire tart az ismeretlentől  - 5,5 (tavaly: 8,3 - nagyon), és mennyire fél a megoldandó problémáktól - 8 (tavaly:8,3). 


Tanári kérdőív Erasmus+

14 kolléga töltötte ki a kérdőívet, négy nem. 4 egészes átlag jött ki az első kérdésnél: 1. Mennyire látod szükségesnek a saját iskoládban tanítók szakmai, módszertani megújulását ?

A saját módszertani megújulás szükségessége valamivel magasabb pontszámot kapott: 4,14. Ez azt jelenti, hogy a kollégák kritikusan állnak önmagukhoz. Megoszlottak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy miylen területeken van szükség változásra. 

A "Mely módszereket használod a tanórákon?" kérdésnél kiderült, hogy a KIP-módszert nyolcan egyáltalán nem használják, a  kifordított osztálytermet szintén, a drámapedagógiát pedig hatan nem. A legtöbben a differenciálást (4) és a csoportmunkát (4) jelölték meg mint leggyakrabban használt módszereket. 

Négy területnál volt egy-egy ember, aki nem tanulna a KIP-ről, a differenciálásról, a projektmunkáról, a kooperatív csoportmunkáról. Nagy valószínűség szerint azért, mert ezeket jól ismeri. Érdekes, hogy a problémaalapú tanulás  lett az abszolút nyertes: 4,42-es átlagot kapott, ez azt jelenti, hogy ezt majdnem az egész tantestület szívesen tanulná. 

A felsorolt programok, alkalmazások közül szinte mindet használják a kollégák. 

A felsoroltakon kívül használják még a következőket: Teams, Wordwall, Agendaweb, Duolingo,  NKP, Mindmeister, Sulinet. 

A szociometriai felmérések is elkészültek, de azokat nem teszem közzé. Szerepelnek a nevek rajtuk. 


Partnerintézmények értékelése - előzetes

A partnerintézményeket a következő szempontok alapján értékelték a kollégák: segítőkészség, rugalmasság, nyitottság, a határidők betartása, információáramlás, mennyire jó a képzés tematikája. Úgy tűnik, mindenkinek sikerült jó partnerintézményt választania, mert az előzetes mérés szerint minden tekintetben a maximum pontot kapták (ötös skálán) minden kiutazótól. :)   

© 2019 Maklári I. István Általános Iskola
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el