Mindfulness day
![](https://adb946d8f1.cbaul-cdnwnd.com/0d2af0d408269cf09f9104fe9b5713ce/200000174-136091360b/IMG_20191024_145207%20%282%29.jpg?ph=adb946d8f1)
Ma esős napra ébredtünk és csak délután 2-re kellett menni, ezért nyugalmas, kényelmes délelőtt alakítottam, megalapoztam a mai nap fonalát a mindfulnesst és a wellbeinget.
Előre is elnézést, ez a bejegyzés hosszú lesz, de annyi hasznos dolgot szeretnék megosztani veletek!
Ez a nap volt számomra eddig a legjobb, érzem, hogy van hatása annak, hogy foglalkozom egy ideje ezzel a témával, sikerem is volt, mert tetszettek a csoporttársaimnak a gondolataim, ötleteim. Jó érzés megosztani másokkal, ami bennünk van, ha igazán értő figyelemre lelünk társainkban.
A fenti kép jól szemlélteti, miért fontosak a mindfulness gyakorlatok, sajnos már a gyerekek is ilyenek.
A felnőtteknél igaz az állítás, hogy a boldogságot magunkban kell megtalálnunk, de a gyerekeknél még fontosabb a külső megerősítés. Rengeteg olyan dolog van, amit gyakrabban kellene mondanunk őszintén, pl.: Köszönöm; Elnézést; Sajnálom; Igazad van; Meg tudod csinálni; Kérlek; Minden rendben lesz; Bármi szépet; "Itt egy ....(bármilyen étel), neked hoztam, mert a barátom vagy"; Megbocsátok; Nem tudom; Köszönni olyan embernek, akinek korábban nem, vagy nem szoktam; Nem mindig az én kedvenc csapatom a legjobb; Semmit - sokszor ez a legjobb; "Nem értek veled egyet, de kedvellek téged aki egy emberi lény, ezért úgy bánok veled"; " Az élet nehéz, de te is az vagy. Néha mindannyiunkat emlékeztetni kell, hogy folytassuk."
https://www.youtube.com/watch?v=m5yCOSHeYn4
Mi a mindfulness?
Tudatos jelenlét-ként fordítjuk magyarra, alapvetően arra a folyamatra utal, amikor figyelmünket szándékosan és ítélkezésmentesen a jelen pillanat tapasztalatai felé fordítjuk, s a pillanatnyilag észlelhető belső és külső érzéseket tudatosítjuk, ahelyett, hogy a régi, berögzült szokásokat és rövidtávon kényelmes dolgokat engedjük előtérbe.
![](https://adb946d8f1.cbaul-cdnwnd.com/0d2af0d408269cf09f9104fe9b5713ce/200000175-2bb562bb59/IMG_20191024_145511%20%282%29.jpg?ph=adb946d8f1)
A jelenléteddel, a létezéseddel tanítasz. Csak akkor tudod tanítani, átadni a mindfulnesst (vagy bármit), ha te is úgy élsz. Saját magaddal kell kezdened a változást! Ne legyen kifogás! Megéri néhány dolgot feladni, elengedni, hogy saját jól-létünkkel foglalkozzunk, hosszú távon ez lesz a legjobb hatással a gyerekek életére.
Mindfulness attitűdök: bizalom, türelem, nyitottság, pozitív szemlélet, a csendben maradás képessége, a hallgatás képessége, nem kritikus, barátságban van önmagával, képes elengedni dolgokat, rugalmas, elfogadja és értékeli, hogy a dolgok jönnek és mennek, stb.
A mindfulness nem: relaxáció, varázslat, csodaszer, vallási gyakorlat, új készség, a bajok tagadása, bonyolult, időigényes.
Miért van szükségük a gyerekeknek a mindfulnessre? Mit ad a mindfulness?
- jobb érzelmi szabályozás
- fokozott önértékelés
- csökkentett aggodalom
- szociális készségek fejlesztése
- jobb hangulat
- koncentráció fejlesztése
- jobb testkép
- jobb döntéshozatal
- fokozott empátiakészség
- öntudat
- technikák az elme nyugtatására és az összpontosításra
- figyelmes kommunikáció
- éberség
- kevesebb stressz, szorongás, depresszió
- növekszik a boldogság, az optimizmus és a jól-lét szintje
Miért van szükségük a tanároknak a mindfulnessre? Mit ad a tanároknak? Milyen a mindful tanár?
- javítja a figyelmet és a tudatosságot
- jobb a megfigyelési képessége
- javítja a diákok igényeihez való alkalmazkodóképességet
- növeli az ellenállóképességet
- elősegíti az érzelmi egyensúlyt
- csökkenti a kiégést és a stresszt
- támogatja az általános jól-létet
- javítja az osztálytermi irányítás képességét
- hatékonyabbá teszi (az osztályteremben)
- javítja a kapcsolatokat
- és ide tartozik minden, amit a gyerekeknél írtam
![](https://adb946d8f1.cbaul-cdnwnd.com/0d2af0d408269cf09f9104fe9b5713ce/200000176-26e5326e55/IMG_20191024_151022%20%282%29.jpg?ph=adb946d8f1)
Hogyan csináld?
Fontos, hogy elfogadd, ez nem könnyű és nem gyors folyamat, időbe és erőfeszítésbe kerül. Gyakorolnod kell a mindfulnesst és a létezéseddel tanítani. Ha a tanár átalakul, megváltozik a tanterem légköre. Cél az általános légkör és az interakciók minőségének megváltoztatása, hogy ez jobban elősegítse a tanár és a diák egészségét.
7 dolog, amit a tudatosan éber emberek másként csinálnak:Kíváncsian közelít a mindennapi dolgokhoz - és megéli azokat.
- Kíváncsian közelít a mindennapi dolgokhoz - és megéli azokat.
- Megbocsátja a hibáit - kicsit és nagyot is
- Hálát ad a jó pillanatokért - és kegyelmet a rossz pillanatoknak
- Gyakorolja az együttérzést és kapcsolatban van a természettel
- Békét köt a tökéletlenséggel - belül és kívül
- Felkarolja a sebezhetőséget azáltal, hogy bízik másokban és önmagában
- Elfogadja és értékeli, hogy a dolgok jönnek és mennek
Néhány rövid tantermi mindfulness gyakorlat, amit mi is kipróbáltunk:
- jóga pózok: elefánt, csillag, faállás (nehéz körülírni, elmesélem majd)
- apróságok teszik boldoggá az embert, kérdezd meg miben voltál jó ma, miért lehetsz hálás
- https://www.youtube.com/watch?v=75GAKifz780
- https://www.teachstarter.com/gb/blog/classroom-mindfulness-activities-for-children-gb/
- légzőgyakorlatok mély légzéssel pl.: buborékfújás, gyertyafújás, eső vagy sütemény vagy fenyő illatának beszívása, szélforgó fújása, háton fekve egy lapot vagy plüssállatot a hasra helyezve a hasi légzés megfigyelése, Bee breathing à kilégzéskor Z hang
- vannak szuper ingyenes applikációk
- https://www.mindfulschools.org
- eső hangjainak előhívása az asztalon kopogással
- https://www.youtube.com/watch?v=Wdbbtgf05Ek
És továbbiakat láthatsz a képeken. Pl fontos lenne egy
"nyugisarok" a tanteremben, folyosón vagy bárhol az iskolában, lehetőleg kicsi,
egyszemélyes hely, pozitív képekkel, idézetekkel, gyakorlatokkal,
hangulatmérővel.
Folytatva a mai bejegyzést, mint élménybeszámolót. A második órán Learning Café volt, amit azt jelenti, hogy asztal-témák voltak 15-20 percünk volt az aktuális feladatot/kérdést megbeszélni, ötletelni.
Az utolsó órán elkészítettük a saját wellbeing plan-ünket. Este pedig együtt mentünk vacsorázni, itt adódott lehetőség az oktatás helyzetéről beszélgetni. Sokat beszélgettem a finnekkel, megtudtam, hogy nagyon megbecsült és értékelt a tanári pálya, önszántukból vállalhatnak túlórát és szoktak is heti 1-2-t, mert rengeteg plusz pénzt kapnak érte. A fiatal tanítónőnek 24 lenne, de vállalt még egyet. Nagyon meghökkentette őket a mi órakeretünk, a 26-32 óra rendszer, na meg persze a fizetés, az én minimálbérem, el sem akarták hinni. Ott fordítva van, a bolti eladó igyekszik diplomát szerezni, mert az sokkal értékesebb. Náluk is vidéken, illetve a szegényebb területeken kevés vagy nincs segítő személyzet az iskolákban. Ahonnan 3 hölgy együtt jött, 30 tanár van és 30 segítő, pszichológus, ápoló, fejlesztő tanár, stb, de ez különlegesen jó, nem általános és itt is sokan több iskolát is ellátnak a segítők közül. Tehát Finnországban sem minden fenékig tejföl, de megbecsültnek érzik magukat és ez nagyon fontos szerintem.
Záró gondolat mára:
Ha örökké a következő pillanat miatt hajszolod magad, mi történik azzal, amiben vagy?
![](https://adb946d8f1.cbaul-cdnwnd.com/0d2af0d408269cf09f9104fe9b5713ce/200000185-19b6319b65/73271942_2532509156832147_1880868450679652352_n.jpg?ph=adb946d8f1)